otec

otec

černá komedie o důležitých věcech / jeden otec, jedna dcera a mnoho nezodpovězených otázek / milá zlatá, přestaň mi laskavě všechno tisíckrát opakovat / jak bych mohl zapomenout / proč musíš vždycky všechno tak komplikovat?

autor florian zeller
překlad michal zahálka
režie jan holec
dramaturgie peter galdík
scéna a kostýmy pavla kamanová
hudba nikos engonidis

hrají
andré norbert lichý / anne markéta haroková / pierre lukáš melník / laura barbora křupková / muž jáchym kučera / žena magdaléna holcová

premiéra 26. května 2023
derniéra 12. ledna 2024
délka 1 hodina a 20 minut (bez přestávky)

partnerem inscenace jsou pánské obleky BANDI

ocenění
norbert lichý získal roli andrého cenu divadelní kritiky 2023 a cenu jantar 2023 v kategoriích mužský herecký výkon roku / inscenace otec získala cenu jantar 2023 v kategorii inscenace roku

Norbert Lichý v inscenaci Zellerovy hry Otec poskytuje divákům mimořádně silný emocionální zážitek

V případě Norberta Lichého by se opravdu těžko hledal vhodnější text vycházející vstříc jeho obrovskému rejstříku interpretačních schopností. A Lichý v roli Andrého na jevišti opět exceluje. Jeho role je fyzicky i psychicky nesmírně náročná. Je po celou dobu představení hraného bez přestávky na jevišti. S mírnou nadsázkou lze říci, že je tak skvělý, až se na to nedá dívat. Ano, vnímavý člověk v hledišti zažívá tak silné emoce, že místy skloní hlavu, aby neviděl to obrovské utrpění, který André prochází.

Ladislav Vrchovský / 27.5.2023

Čerstvé květnové divadelní premiéry: Norbert Lichý bojuje s demencí

Inspirace stejnojmenným oscarovým filmem z roku 2020 se nedá přehlédnout. Z toho důvodu nutno ocenit přístup Lichého, jenž Andrého pojal s větší nadsázkou než jeho protějšek Anthony Hopkins. Skutečnosti určitě dopomáhá i divadelní médium. Herec totiž dokáže přirozeně vycítit příchod smíchu ze strany diváctva. V důsledku se nebojí využít možnosti vyřčení repliky sarkastickým tónem – například když Anne vyčítá, že neustále na něco zapomíná. Lichý se zároveň nepokouší o vytvoření politováníhodné postavy. Jeho André je otravný a příliš sebevědomý. V momentě, kdy se poprvé setká s Laurou (Barbora Křupková), stojí vzpřímeně s vypnutou hrudí, u čehož ji zahrnuje komplimenty, a později ji vyzve k tanci waltzu. Zkrátka se snaží o navrácení starého šarmu. O to smutněji působí závěrečná scéna...

Zdeňka Horváthová / 2.6.2023

Otec je černá komedie o těžké nemoci starého muže

Hra Otec je sevřená, bez zbytečného slova, soustředěná kolem ústřední postavy, která takřka neopustí jeviště. Její postupnou proměnu z nepříjemného suveréna v politováníhodnou trosku ztělesnil Norbert Lichý s takovým mistrovstvím, tak přesvědčivě a sugestivně, že je to až neuvěřitelné. Režisér Jan Holec spolu s ním a ostatními herci vytvořili nezapomenutelnou inscenaci.

Milan Líčka / 10.6.2023

Cesta do hlubin zapomínání / Ostravské Divadlo Petra Bezruče uvedlo hru Floriana Zellera Otec

Kreace Norberta Lichého představuje výsostně osobní herectví, jeho André vykazuje celou škálu změn v psychice, pramenících ze ztráty jistoty. Dokáže být šarmantní, ale také podrážděně útočný, plačtivý i podezíravý.

Jan Kerbr / 24.10.2023

Ost_ra_var 2023

Bezručovská varianta Jana Holce je o něco kratší, hraná bez přestávky, dokáže ale na jeviště přenést podobně silné emoce. V Praze zářil v hlavní roli Jan Vlasák, tady lze obdivovat mnoho odstínů herectví Norberta Lichého. Na ploše zhruba osmdesáti minut dokázal vytvořit portrét starého muže zoufale zápasícího o svou důstojnost, který se stále více proměňuje v bezbranné dítě, což vrcholí voláním maminky a závěrečným gestem ukazujícím touhu po lidské blízkosti.

Lukáš Dubský / 3.12.2023

OST-RA-VAR: Otec – něžné drama o stárnoucím muži ztraceném ve vlastním světě

Svou situací frustrovaný muž si nevraživost vybíjí na své starší, trpělivě pečující ale vyčerpané dceři, kterou mnohokráte častuje výrazy jako „bezcitná manipulátorka“. Této role se ve většině scén ujala perfektně Haroková, která spolu s Melníkem tvoří věrohodný dlouholetý pár zatížený těžkou životní zkouškou v podobě přítomnosti člověka na nich kompletně závislého.

Anna Bancířová / 6.12.2023

Fragmenty rudého srdce (No. 4)

Divadlo Petra Bezruče svůj nepochybně silný ročník završilo reprízou černé komedie Floriana Zellera Otec, v pokorné, leč filigránsky přesné režii Jana Holce. (...) Důraz je kladen na enormní koncentrovanost výborně sehraného kolektivu. Jeho doyen pak v titulním partu odzbrojuje zralým nadhledem i rošťáckou bezprostředností věčného chlapce. Výkon, na který se nezapomíná a jedna z nejpovedenějších položek letošní programové sady. Veliké díky!

Petr Klarin Klár / 11.12.2023

rovnou do varu

Nápaditý je především zadní prospekt složený z hranolů, jejichž otáčením se postupně vyjevuje černobílá fotografie navracející Andrého ve vzpomínkách zpět do dětství, s čímž koresponduje i jeho čím dál infantilnější chování. Divák je tak neustále ve střehu a spolu s Andrém se snaží v absurdním světě zorientovat, zároveň však soucítí s milující, avšak čím dál vyčerpanější dcerou v empatickém podání Markéty Harokové. Nezapomenutelný zážitek. Anebo…?

Kateřina Kykalová / 9.1.2024

André je stárnoucí muž svých vlastních myšlenek. Býval tanečník a bydlí se svou dcerou Anne a jejím manželem Antoinem. Anebo pracoval jako inženýr a jeho dcera žije v Londýně s novým přítelem Pierrem? Proč má uprostřed odpoledne pyžamo? Kam se ztrácejí jeho hodinky? Kam mizí nábytek? A co dělá v jeho kuchyni ten cizí člověk s kuřetem? Křehká hra o stárnutí, zapomínání a o odpovědnosti dětí k rodičům. A taky o tom, kým jsme, když ztratíme sami sebe. 

Kromě úspěšného uvádění v Paříži, kde hra získala řadu prestižních cen, se stala velkým hitem na West Endu i na Broadwayi. Filmová adaptace dramatu (2020) získala dva Oscary. Anthony Hopkins si odnesl zlatou sošku v kategorii Nejlepší herec v hlavní roli. Florian Zeller společně s Christopherem Hamptonem získal Oscara za Nejlepší převzatý scénář.