skořápka

skořápka

příběh vzhůru nohama / byla nebyla jedna vražda / humory lidského nitra / všude dobře, u mámy nejlíp / alibi na devět měsíců / hlasitě čvachtající srdce / pomsta bude sladká / kdopak to mluví?

autor ian mcewan
překlad ladislav šenkyřík
koncept a režie miřenka čechová, petr boháč
dramatizace miřenka čechová
dramaturgie anna smrčková
dramaturgická spolupráce na textu aneta fodorová
výprava lucie žilák labajová
hudba, sound design martin tvrdý
light design martin špetlík

hrají
dítě kateřina krejčí / trudy markéta matulová / claude lukáš melník / john ondřej brett / elodie yvona stolařová / policistka markéta haroková / hlasy z rádia norbert lichý, marcela čapková

premiéra 1. října 2021
derniéra 6. prosince 2022
délka 2 hodiny a 25 minut (včetně přestávky)

současnou variaci na hamletovské téma uvádíme v unikátní koprodukci s uměleckou skupinou spitfire company / produkce vznikla po dohodě s the agency (london) ltd, 24 pottery lane, london w11 4lz, e-mail: info@theagency.co.uk / děkujeme prof. martinu hilskému za laskavé svolení bezplatného využití jeho překladu / v inscenaci se objevují erotické scény / doporučujeme návštěvu od 15 let

Hamletovské dilema zabalené do babiččiných cíchů u Bezručů přináší rozporuplný divadelní zážitek

Zpracování textu do divadelní podoby považuji za velmi zdařilé. Herečka Kateřina Krejčí jakoby vystoupila přímo z knihy hned po jejím otevření a uzavřela se s jejím dočtením. Dokonale zhmotnila postavu a vytvořila tím vedlejší dimenzi celého představení. Naprosto přesně vystihla načasování vkusně se mihotajících glos, komentování situací s jemným nádechem ironie nebo vlastní úvahy nad možnostmi vlastního života. Dítě neurčitého pohlaví, které o sobě mluví jako o chlapci, o Hamletovi, a které má rádo rozhlasové hry, chardonnay a fandí svému otci, je Kateřině psáno na tělo.

Evelína Vaněk Síčová / 2.10.2021

Ze Skořápky se v Bezruči vyklubala neformálně formální hra

Nejsilnější část formální stránky ale netvoří nic z jeho vizuálních prvků. Opravdovou lahůdkou je totiž práce s hudbou a zvuky. Jako když slyšíme Trudin tep v jejích krizových momentech ušima dítěte. Nebo když každý další alkohol vpravený do matčina těla vyvolá zvukový efekt tekoucí kapaliny. Propojení těchto dvou světů – toho uvnitř a toho venku – funguje v inscenaci výborně.

Michal Kliment / 6.10.2021

Skořápka jako moderní parafráze Hamleta

Divadlo Petra Bezruče opět ukázalo, že se nebojí zvát experimentující tvůrce a jít s nimi do problematických témat. Tentokrát to bylo riziko, k divadelní dramatizaci McEwanovy Skořápky se předtím nikdo nikde neodhodlal. Miřenka Čechová a Petr Boháč si věřili a se zkušenými herci souboru si porozuměli. Výsledek přesvědčil i ty, co předlohu znali a byli na pochybách - a přiznávám, že jsem mezi ně patřil. Úspěch inscenace, v níž situační detektivní zápletka nabývá existenciální rozměr, potvrdil dlouhý potlesk vstřícných diváků.

Milan Líčka / 8.10.2021

Tak tady jsem, vzhůru nohama v ženě. Nemám na vybranou, ve dne v noci tisknu ucho k prokrvené stěně. Poslouchám, všechno si v duchu zaznamenávám a dělám si starosti. Kolem mě se v posteli kují vražedné pikle a já jsem zděšený z toho, co mě čeká. Nemám jméno ani předchozí adresu, žádné náboženství, žádné dluhy, žádné nepřátele. Ve svém diáři, pokud by nějaký existoval, mám jenom datum svých nadcházejících narozenin. Jsem součástí komplotu. Je do něj zapletená moje matka a já tudíž taky. A teď už jste do něj zapletení i vy!